چگونه در ۴ مرحله دیپلم فنی و حرفه ای بگیریم ؟

چگونه در ۴ مرحله دیپلم فنی و حرفه ای بگیریم ؟

دیپلم فنی و حرفه ای 

راهنمای جامع اخذ دیپلم

در مورد اخذ دیپلم درسی مقالات زیادی وجود دارد که بیشتر جنبه ی تبلیغاتی دارند .

ولی ما قصد داریم به طور کامل اما مختصر مراحل دریافت دیپلم و انواع چالش هایی که در این مسیر با آنها مواجه هستید رو شرح بدیم و پاسخ همه ی سوالات به کامل مطرح کنیم .

تعریف دیپلم

دیپلم نوعی گواهی است که امکان ورود به دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزش عالی و بازار کار را برای فارغ‌التحصیلان فراهم می‌کند. در شاخه‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش، دیپلم همچنین نشان‌دهنده کسب مهارت‌های عملی در حوزه‌های مربوطه است.

دیپلم به مدرک پایان دوره متوسطه اشاره دارد که پس از پایان دوازدهمین سال تحصیلی به دانش‌آموزان اعطا می‌شود. این مدرک نشان‌دهنده آن است که دانش‌آموز دروس دوره متوسطه را به پایان رسانده و موفق به کسب نمرات قبولی در دروس مورد نیاز شده است.

نمونه دیپلم درسی

دیپلم نظام قدیم

تا پیش از اصلاحات اخیر در نظام آموزشی، دوره متوسطه به دو قسمت تقسیم می‌شد: دوره متوسطه اول (سه ساله) و دوره متوسطه دوم یا دبیرستان (سه ساله) که شامل چند شاخه مختلف نظری، فنی و حرفه‌ای و کاردانش بود. دانش‌آموزان پس از پایان سال سوم دبیرستان (یازدهمین سال تحصیلی) با گذراندن امتحانات نهایی، دیپلم خود را دریافت می‌کردند.

 

دیپلم نظام جدید

با اصلاحات اخیر، نظام آموزشی ۶-۳-۳ (شش سال ابتدایی، سه سال دوره اول متوسطه و سه سال دوره دوم متوسطه) پیاده‌سازی شده است و دانش‌آموزان پس از گذراندن دوازدهمین سال تحصیلی و اخذ نمرات قبولی در امتحانات نهایی دوره دوم متوسطه، دیپلم خود را دریافت می‌کنند. برای دیپلم فنی و حرفه‌ای یا کاردانش، دانش‌آموزان علاوه بر دروس عمومی، دروس تخصصی مرتبط با شاخه تحصیلی مورد نظرشان را نیز می‌گذرانند.

اگر به هر دلیلی تا کنون دیپلم خود را کامل نکردید

انواع دیپلم

دیپلم نظری:

این دسته از دیپلم‌ها شامل رشته‌های علوم انسانی، ریاضی و فیزیک، علوم تجربی و هنر و زبان‌های خارجی است. دانش‌آموزان پس از گذراندن دوره دوم متوسطه (معمولاً سه سال) و قبولی در امتحانات نهایی، دیپلم نظری خود را دریافت می‌کنند.

دیپلم فنی و حرفه‌ای:

در رشته‌های فنی و حرفه‌ای، آموزش‌ها بیشتر بر کسب مهارت‌های عملی تأکید دارند. رشته‌هایی مثل برق و الکترونیک، مکانیک، کامپیوتر، نقشه‌کشی صنعتی، حسابداری، تربیت بدنی و غیره در این دسته قرار دارند. و برای دانش آموزان درحالت تحصیل روزانه صادر میشود.

دیپلم کار و دانش :

 این نوع دیپلم به دانش‌آموزانی اعطا می‌شود که در دوره دوم متوسطه شاخه کاردانش را انتخاب کرده‌اند. رشته‌هایی مثل تأسیسات، معماری داخلی، الکتروتکنیک، تولید پوشاک، طراحی و دوخت و بسیاری رشته‌های دیگر در این دسته جای می‌گیرند. و مربوط به حالت تحصیل بزرسگسال یا بعضی از رشته های روزانه است.

انواع دیپلم روزانه : نظری – فنی و حرفه ای – کار و دانش

انواع دیپلم بزرگسال : نظری – کار و دانش

بعد از آشنا شدن با انواع دیپلم 

شما می توانید بر اساس نیاز و زمانی که در اختیار دارید به راحتی یکی از روش های اخذ دیپلم را انتخاب نمایید 

چگونه در ۴ مرحله دیپلم فنی و حرفه ای بگیریم ؟

انواع روش اخذ دیپلم درسی

روزانه :

در زمانبندی روزانه طبق سیستم جدید آموزشی مدرک دیپلم  بعد از گذراندن ۱۲ سال شامل ۶ سال ابتدایی و ۶ سال متوسطه  به دانش آموز اعطا میشود.

(۳ سال متوسطه اول و ۳ سال متوسطه دوم).

بزرگسال:

در حالت بزرگسال در صورت داشتن سیکل بین ۱ سال تا ۲ سال می توان مدرک دیپلم دریافت کرد.

در صورت نداشتن سیکل هم اصلا مشکلی نیست ، هر سال خرداد ماه آزمون جامع سیکل برگزار میشود و شما با شرکت در این آزمون معادل مدرک ۶ سال را دریافت میکنید.

حالا که انواع دیپلم و روش های اخذ دیپلم  را بررسی کردیم و میدونیم برای دریافت دیپلم بزرگسال راه خیلی ساده ای پیش رو داریم یک مقدار در مورد جزئیات اخذ این نوع دیپلم درسی و رشته های مختلف دیپلم بزرگسال یا کار و دانش صحبت میکنیم

افرادی که برای دیپلم رسمی اقدام میکنند در چهار حالت دسته بندی میشوند

۱-افرادی که سیکل نظام قدیم دارند یا به هر دلیلی مستنداتی از سیکلشون وجود نداره

این افراد خرداد ماه در آزمون جامع شرکت میکنند و خیلی راحت زیر یک ماه سیکل نظام جدید دریافت می کنند و شرایطشون میشه مثل گروه بعدی که توضیح میدیم.

اگر در این مرحله هستید‍ ، فقط کافیه این فرم را پر کنید و بقیه مراحل کار به ما را بسپارید.

۲- افرادی که سیکل نظام جدید دارند ولی ادامه تحصیل ندادن

این افراد بعد از مشاوره و انتخاب بهترین و مناسب ترین رشته بر اساس معیار های مختلف که برای شما به صورت رایگان در آموزشگاه زینو انجام میشه ، تشکیل پرونده میدن و روند ثبت نام واحدهای عمومی براشون شروع میشه و همزمان واحدهای تخصصی هم اخذ میشه تا در طول یک سال و نیم الی دو سال مدرک دیپلم رسمی و قانونی برای آنها صادر شود.

۳- افرادی که دیپلم ناقص یا ردی نظام قدیم هستند

به دلیل اینکه نظام آموزشی تغییر کرده باید دروس گذرانده شده طبق آخرین ریز نمرات که از آخرین مدرسه محل تحصیل یا آموزش و پرورش منطقه دریافت میکنید بررسی کنیم و بر اساس انتخاب رشته یا ادامه رشته قبلی مدت زمان اخذ دیپلم را تخمین بزنیم که معمولا بین ۶ ماه تا یک سال و نیم متغییر است.

۴- افرادی که دیپلم ناقص یا ردی نظام جدید هستند

این افراد نیازی به تطبیق ندارند و فقط واحدهای مانده را بر اساس انتخاب رشته جدید یا ادامه رشته قبلی پاس میکنند و خیلی سریع مهارت های دروس تخصصی هم دریافت میکنند و دیپلم براشون صادر میشه.

 

جزو هر کدام از این چهار گروه هستید

با مجموعه زینو تماس بگیرید

و از خدمات مشاوره رایگان اخذ دیپلم استفاده کنید

دوره‌های مرتبط
در حال برگزاری
کاربر گرافیک رایانه ای  Adobe Illustrator

کاربر گرافیک رایانه ای Adobe Illustrator

۶
۳,۲۰۰,۰۰۰ ۲,۹۹۰,۰۰۰ تومان
در حال برگزاری
آموزش icdl (مهارت های هفتگانه )

آموزش icdl (مهارت های هفتگانه )

۱۰
۳,۵۰۰,۰۰۰ ۳,۱۵۰,۰۰۰ تومان
دیدگاه‌ها ۲
ارسال دیدگاه جدید